Bozkırda bir umman: Konya
İbrahim Tenekeci kaptanlığında 52. sayısı ile yayınlanan Muhit’in kapağa taşıdığı söyleşinin konuğu benim de çok sevdiğim ve tesirli ve mahir bir kalemi olduğunu düşündüğüm Gökhan Özcan. Ayşe Şasa’yı yeniden hatırlamak için de iyi bir fırsat bu söyleşiyi okumak. Özcan’ın son çıkan kitabı ‘Denizi Yutan Balık’da bu sayıda değerlendirilen kitaplardan.
Muhit’in daimi yazarlarından Kemal Sayar bu sayıda ‘Kıtlık’ konusunu ele alırken, Erol Göka hoca aşkın aşamaları ve bitişi gibi ilgi çekici bir konuyla okura sesleniyor ‘Aşk ve Aile Yazıları’nın on beşincisinde.
İbrahim Kalın çeşitli vesilelerle Muhit’in de yayınevinin de ilgi alanında olmayı sürdürüyor.
Mehmet Dinç çözmemiz gereken meselelerle dikkatimizi çekmeyi başaran bir başka kalem.
Kitap dostlarından Dursun Çiçek deneme yazısıyla bizi Konya kültür mekânlarının da olduğu güzel bir geziye çıkarıyor “Bozkırda Bir Umman/Konya” başlıklı yazısıyla. Yazıda Çizgi Kitabevi ve Rampalı Çarşı kitapçılarının yeni haline dair intibalar bile var, benden söylemesi. Halil İbrahim Ezgi’nin rotasında ise Üsküp var.
Abdullah Harmancı yakın zamanda kaybettiğimiz Zeki Oğuz’a vefa yazısıyla Muhit nisan sayısının kadrosunda kendine yer buluyor.
DİL VE ERİŞ
Türk Edebiyatı dergisinin şubat sayısında Mahir Ünsal Eriş’in ‘Gaip’ ve ‘Acaip’ adlı romanlarını değerlendirdiğim yazımda Ünsal’ın kelime tercihleri, dil, anlatım ve üslûbu yetersiz kalınca olay örgüsüne, yaslanmasının/ yoğunlaşmasının elinde kalan tek silah olduğunu öne çıkarmıştım, eğer okuduysanız (Yusuf Alpaslan Özdemir, Mahir Ünsal Eriş ve Yeni Roman, Türk Edebiyatı dergisi, sayı: 604, sf. 74-77).
Eriş, “Babil Kulesi Kitabı” adını verdiği kelime etimolojisi merkezli yeni kitabının PR çalışmasına katkı olması hasebiyle de Türkçemiz hakkında ‘Türkçe harika bir edebiyat dilidir’ şeklinde yerinde ifadeler kullanıyor ama benim yargımı doğrular şekilde de Notos’un mart sayısındaki altı sayfalık söyleşisinde spotta bir itirafı aktarılıyor: “Benim için önemli olan anlatmak istediğim hikâyedir genelde. Hikâye öyle öne geçer ki kendi karakterini ve dilsel üslûbunu (!) dayatır gibi hissediyorum. Bu da bende genelde kendiliğinden olur.” (‘Türkçe harika bir edebiyat dilidir’, Semih Gümüş- M.Ünsal Eriş söyleşisi, Notos, Ocak-Mart 2024, sayı: 99, sf: 72-77)
Babil Kulesi Kitabı mı? Dilin önemi, tesiri ve neler yapabileceğini tam olarak anla(ya)mayan ve yüreğinde hisset(de)meyen bir yazar, ne derece tesirli etimoloji kitabı yazabilirse öyle bir kitap olmuş diyebilirim (Kafka Kitap, Ağustos 2023).
KİTABIN GİRİŞ KAPISI ŞİRAZE
İki aylık kitap kültürü dergisi Mart-Nisan 2024 ayı 22. Sayısı ‘Kitabın Giriş Kapısı: Ön Söz’ dosyası ile çıktı. Yazılarına kısa bir süre ara veren Necmettin Turinay’ın başyazısı bu sayıda yok ama yeni kitabı ‘Aşkın Uzun Hikâyesi’ hakkında M. Sedat Sert’in beş sayfalık bir yazısı var. Sert’in yazısına da dergilerimizde çıkan eleştiri yazılarında tamamen olumlu yönlerin belirtilmesi, eksik ya da yanlışların zikredilmemesi hususunda bir eleştirim olacak.
Ömer Lekesiz’in usta şair Hüsayin Atlansoy’un ‘Rengârenk ve Ritmik’ adlı denemeler toplamının eleştiri yazısıyla başlayan Şiraze’de Mustafa Özçelik ise A. Ali Ural’ın ‘Şairin Şiirleri’ni ele alıyor. Atlansoy’un bu ayki Hece Öykü’de de yer aldığı notunu da düşeyim bu arada. Atabey Kılıç hocanın gündeminde ise İsmail Erünsal hocanın Edebiyat Tarihi Yazıları var ki, bu kitap meraklısının bileceği üzere klâsik edebiyat ve divan ağırlıklı; yani kelimenin tam anlamıyla usta işi.
Nasıl Yazıyorlar’ın konuğu ise Barış Müstecaplıoğlu.
Düzce Üniversitesinden İsmail Kumsar Hoca ise Mehmet Rauf’u okurla buluşturuyor ve Rauf’un diğer muharrirlerden farklı yönlerine yoğunlaşıyor makalesinde.
Nevzat Çalıkuşu’nun misafiri olan kitap Ömer Erdem’in son günlerin dikkat çeken yeni eseri ‘Günler Çözüldükçe’
Karar gazetesindeki yazıları okura edebiyatı yakından takip etme imkânı sunan yazarlardan Taner Ay, Ötüken’den çıkan ‘Kitap Hikâyeleri’ ile büyülü kitaplara bir yolculuğa çıkarıyor hepimizi.
Şiraze’nin 22. sayısında elbette bunlardan daha fazlası var. İyi okurun elinin altından eksik olmaması gereken Şiraze’ye destek vermek gerekir düşüncesindeyim.
BEYHUDE ÇABALAR
“Sözcükler” dergisi, eleştirilerimden ve şerhlerimden nasibine düşeni almaya devam ediyor ve devam edecek gibi. Geçen sayıda Tanpınar ve başka büyük kült yazarlarımızı ortalama kalemler karşısında mağlûp gösterdiğini sanan dergi, Tahir Abacı marifetiyle Sezai Karakoç ve Necip Fazıl’ı kötülemeye, Cemal Süreya’yı ise üste çıkarmaya çalışıyor ama, ama işte…
“Sözcükler”, tekrarın tekrarına düşme pahasına Yaşar Kemal ve Nazım Hikmet hakkındaki methiyelerine Mart-Nisan 2024 tarihli 108. sayısında da devam ediyor. Yaşar Kemal’in ‘Ferhat ile Şirin’ yorumu tam 10, yazıyla on sayfa sürüyor.
Kısa notların popülerlik kazandığı hız çağında Eray Canberk’in ‘Okuma Notları’ kurguya dair paylaşımların ağırlığıyla devam ediyor.
Karacaoğlan şiirinde elma figürü, Vırgınia Woolf’a dair ilginç bir deneme, Fatin Haznedar’ın Şemseddin Sami’nin Köşkünü anlatan denemesi ve edebiyatımızda tramvaya dair hap bilgiler, Memet Fuat’ın keşfettiği ve ilk olarak Yeni Dergi’de öne çıkardığı Nihat Ziyalan’ın şiirine dair düşünceler ise ilgilisinin dikkatini çekmeye aday metinler.
BİR KİTAP DÜNYADAN DAHA BÜYÜKTÜR
“Bir kitap dünyadan daha büyüktür” mottosuyla çıkan Sabitfikir’in 158. sayıdaki özel dosyası Orhan Veli’nin 110. yaşı şerefine bu büyük şairimize ayrılmış. Orhan Veli odağında Necati Tonga ve Tahsin Yıldırım’ın birer sürprizi de Sabitfikir’in nisan sayısında yer alıyor.
Mahmud Erol Kılıç’ın ‘Geleneğin Peşinde’, Yahya Kemal’in ‘Eğil Dağlar’, Loras Kitap’tan yeni çıkan iki hikâye kitabı, İbrahim Demirci’nin ‘Yaşamın Kucağında’ başlığı altındaki toplu şiirleri ve pek çok eser hakkında değerlendirmeler, Refik Halid Karay ve Cahit Zarifoğlu konulu ilgiyle okunacak metinler ile Oktay Taftalı röportajı derginin nisan sayısında gündeme taşıdığı konulardan bazıları.
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.