Enflasyon gündeme geldiğinde genelde bizler et fiyatları ile domates fiyatındaki artıştan söz ediyoruz. Her gıda ürününün fiyatında olduğu gibi et ve domates fiyatları da şehirden şehre, pazardan pazara, marketten markete göre değişiyor.
Enflasyon nisan ayında tepe yapmış, yıllık artış 11.87 olmuştu. Mayıs ayında yıllık artış yüzde 11.72'ye geriledi. Gerileme küçük ama, tepeden aşağıya bir inişi, gösterdiği için olumlu karşılandı.
Aylık fiyat değişimleri özellikle gıda ürünlerinde büyük dalgalanmalar gösteriyor. Yaş meyve ve sebzede mevsim şartları fiyatlarda önemli iniş çıkışlara yol açıyor. Bu nedenle 12 aylık ortalama fiyat değişimleri, özellikle tüketicinin cebinden çıkan parayı göstermesi bakımından önemli. Yurt içi üretici fiyatlarında da tüketici fiyatlarında da mayıstan geriye 12 aylık ortalama fiyat artışları yüzde 9 dolayında oldu.
Dikkat çeken 12 ayda gıdada ortalama üretici fiyatı artışının yüzde 6.08 ile, tüketici fiyatı artışının yüzde 8 .60 ile genel artış oranlarının altında kalmasıdır.
Türkiye İstatistik Kurumu, gıda enflasyonunu 124 maddenin fiyatındaki değişimi izleyerek belirliyor.
Ramazan ayının yaş meyve ve sebzenin bol olduğu bir aya rastlaması, Ramazan'da tüketicinin gıda yükünün daha da artmasını engelledi, ama gıdada tüketici fiyatlarında 12 ayda ortalama yüzde 8.60 oranında artış hiç de küçümsenecek artış değil.
İşte o nedenle, aynı kalite malı (sadece gıda maddelerini, sadece yaş meyve ve sebzeyi değil, her türlü malı) daha ucuza nereden satın alabilirim diye aramak gerekiyor.
Ülke gündeminde kıdem tazminatı, Katar krizi, işsizlikle mücadelede gençlere sunulan imkanlar, FETÖ soruşturmaları yer alırken, enflasyonu da tüketici olarak yakından takip etmek gerekiyor. O nedenle alışverişlerde ne nerede hangi rakamda bütçenize uygun olduğunu bilmek gerekiyor.
Bu yıl yaklaşık 5 milyon civarında ramazan kolisi dağıtılacağı tahmin ediliyor. Bunun 350-400 milyon liralık bir pazar oluşturacağını öngörülüyor.
Oruç ayının güzel bir klasiği haline gelen ramazan kolileri üzerinden haksız kazanç sağlamayı amaçlayan kişilerin, son tüketim tarihi geçmiş veya bozulmuş gıda ürünlerini bu dönemlerde piyasaya sürdükleri geçmiş yıllarda tespit edilmişti.Bu noktadaki en büyük sıkıntı, ramazan kolisini hediye veren yani parasını ödeyenler, genellikle kolideki ürünlerin sadece listesini görüyorlar. İçindeki gıda maddelerinin kalitesi veya son tüketim tarihi hakkında bilgileri bulunmuyor. Koliyi hediye alan kişi de eve gidip koliyi açtığında veya o gıda ürününü tüketeceği zaman durumun farkına varabiliyor. Ramazan kolisi alıp yoksul ailelere ulaştıranlar, tümünü kontrol edemeseler de örnekleme yöntemi ile bazılarının içeriğini dikkatle incelemelidirler. Hediye koliyi alan tüketici de herhangi bir sorun gördüğünde bunu utanma meselesi yapmamalı, kendisine koliyi veren kişi ve kurumlara durumu bildirmelidir.