Engelli çocuğun eğitimi için ne yapılıyor?

Oktay Mermer

Engelli çocuk, engel türüne ve derecesine göre çeşitli şekillerde eğitim alabilir.

Mevcut sistemde uzmanlar tarafından yapılacak değerlendirmeyle hafif veya orta düzeyde engeli olan, normal okulda eğitim alabilecek çocuklar, diğer yaşıtlarıyla aynı okulda kaynaştırma eğitimine yönlendirilirken, engel ağır düzeyde ise veya çocuk açısından daha faydalı olacaksa ilgili özel eğitim okulu tercih edilir.

Özel eğitim okulları, eğitimin daha faydalı olması, çocuğun öz bakım becerilerini kazanması, kendi işlerini başkasına bağımlı olmadan yapabilmesi ve sahip olduğu özelliklerle hayatta bir yer edinmesine yardımcı olabilmek açısından faydalıdır.

Ayrıca bu okullarda çocuğun, eğilimi olan yönlerinin tespit edilerek bu alanlarda kendini geliştirmesi imkânı da sağlanabilir.

Örneğin ortopedik engelliler okulunda çocukların tekerlekli sandalye ve diğer destek araçlarıyla birlikte yapabileceği sporlar, el becerileri, müzik ve diğer sanat faaliyetleri öğretilir.

Görme, işitme, zihinsel engelliler okulları için de buna benzer örnekler verilebilir. Ancak yapılan düzenlemelerle önümüzdeki yıllarda özel eğitim okullarının kademeli olarak kapatılması ve engelli çocukların karma eğitime katılması da planlanmaktadır.

Ağır derecedeki engeller için normal okulların tek katkısı, çocuğun normal arkadaşlarına bakarak olumlu davranış kazanmasıdır. Eğer çocuk normal okulda bir şey öğrenemeyecek durumdaysa, onun için en iyisi uygun özel eğitim okuludur ve bu katkı çocukların yoğun olarak bulunduğu park, çocuk merkezleri gibi yerlerde de sağlanabilir.

Bunun yanında özel eğitim ve rehabilitasyon kurumları da çocuklara destek eğitimi verirken rehabilitasyon çalışmalarıyla beceriler edinmesine yardım eder. Ailelere de eğitim verip danışmanlık yaparak çocuğa nasıl destek olunabileceği konusunda bilgi verir.

Özel eğitim ve rehabilitasyon kurumları çocukların haftada sadece 2 saat gittiği devletin her çocuk için ayda 8 saatlik eğitime 700 TL ödediği kurumlardır.

Bu kurumların haftada 45 dakikalık 2 ders ile çocuğa çok fazla bir şey katamadığını defalarca yazmama ve şikayetlerde bulunmama rağmen hâlâ bana göre bu rant devam etmektedir.

Peki bu özel eğitimlere öneriniz ne derseniz?

Tabiî ki devletin açtığı buna benzer okullar derim. Bu okullarda engel gurubuna göre haftanın 5 günü tam gün eğitim almasıdır.

Yine özel eğitimdeki gibi fiziksel,  bireysel, gurup eğitimlerini devletin açacağı bu okullarda gün boyunca ve her gün almasıdır.

MEB Müsteşarı Yusuf Tekin, “Özel Eğitimde Rehabilitasyon Merkezleri de görme, işitme, dil-konuşma, spastik, zihinsel, ortopedik ve ruhsal olmak üzere 7 engel türünde bireylere destek eğitim programları uygulanıyor. Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi sayısı ise 2 bin 178” dedi.

Bu merkezlere yılda milyar liralar aktarılmakta ama karşılığında çok bir veririm alınamamakta.

Bu harcanan bütçe ile şehirlerin ihtiyaçlarına göre kampüs şeklinde yapılan engelli eğitim okulları devletten tarafından yapılıp uygulansa hem daha az para ile hem de haftada 2 saat yerine haftada en az 25 saatlik eğitim ile engelli bireylerimize daha faydalı olacaktır.

Yine ayrı bir sıkıntı. Çocukların bu 12 yıllık eğitim sonunda ailelerine terk edilip evde hapis edilmeleri.

Özellikle otistik ve zihinsel engelliler sosyal yaşama kazandırılma toplum içinde olmaları adına bu eğitim merkezlerinde haftanın 5 günü eğitimine devam edecekleri okulları olmalıdır.

Milli Eğitimdeki ilgili Genel Müdürlüğümüz acaba bu söylediklerimiz ile ilgili bir çalışması var mı?

Acaba bizim derdimizi endişelerimizi anlıyor mu?

Söyleyeceğim çok şey varda, anlayan anlasın diyorum.

Ateş sadece düştüğü yeri yakmaz,  alev alırsa her yeri yakar kavurur küle çevirir.  Bu böyle de biline…

 

 

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.