Seçimle yeni bir sayfa açıldı ülkemiz için. Biz de bu yeni sayfayı yeni çıkan kitaplardan seçtiklerimizle çevirmeye başlayalım dedik. Kitaplarla hep dost, hep yakın kalabilmeniz dileğiyle…
Halil Solak kelimenin tam anlamıyla kitap kurdu bir yazar. Süreli yayınların sıkı takipçileri onun kitaplar hakkında yazdıklarını ve kitap değerlendirmelerini keyifle okurlar. Sık göründüğü yerlerden biri de Karar gazetesinin Kültür sanat sayfasıdır. Solak’ın Dergâh etiketiyle çıkan yeni kitabı işte bir okuryazarın dünyasına açılıyor.
Kitap Sevenler Cemiyeti meraklı bir okur-yazarın kütüphaneler ve kitapseverler –bazen de sevmeyenler– etrafında kaleme aldığı kültür tarihi denemelerinden oluşuyor.
Topkapı Sarayı’ndan çıkarılıp Atina’da haraç mezat satılırken son anda kurtarılan Osmanlı belgelerinden İbnülemin Mahmud Kemal’in rüyasında gördüğü kitaplara, Dede Korkut’un keşfedil(e)meyen Diyarbakır nüshasından saray ahırındaki sakat atı istemek için Fatih’e şiir yazan Semerkantlı kâtibe, koleksiyonundaki nadir bir kitabın sayfalarını beyaz eldivenleriyle çevirecek kadar hassas olan ordinaryüs profesörden tılsımlı kitapların gizemine, Reşat Ekrem Koçu’nun yarım kalan İstanbul Ansiklopedisi’ne annesinin katkısından kâğıt fabrikalarında hamur olmaktan tesadüfen kurtulan elyazmalarının ilginç serüvenlerine kadar pek çok olaya ve portreye şahitlik edeceksiniz bu kitapta.
İkinci kitabımız ise Ketebe Yayınları arasında yayınlanan ve Mehmet Güven Avcı imzasını taşıyan yine bir eser: 1936 Model Gençler.
1930’lu yıllarda üniversiteli gençler arasında Namık Kemal’e karşı bir ilgi canlanmaya başlar. Kimi zaman anma toplantılarıyla, kimi zaman ise gazete yazılarıyla ve demeçlerle körüklenen bu ilgi, edebiyat dünyasında da bir tartışmanın doğmasına neden olur. Peyami Safa’nın ve MTTB çevrelerinin başını çektiği bir grup yazar Namık Kemal ilgisini hoş karşılarken, Nâzım Hikmet ve Kerim Sadi gibi sol görüşlü yazarların ağırlıklı olduğu bir grup ise gençlerin daha önemli konulara ve “asıl hürriyetperverlere” ilgi duyması gerektiğini savunur. Bu tartışmaları ilgiyle takip eden “genç gazeteci” Kemal Tahir ise dönemin önemli edebiyat ve düşünce insanlarıyla ve tartışmanın taraflarıyla mülakatlar yaparak bunları, “Namık Kemal İçin Diyorlar Ki” isimli bir broşürde toplar. Bu broşüre gelen tepkiler üzerine Suat Derviş ve Ahmed Cevad’la beraber “1936 Model Gençler ve Zavallı Peyami Safa” adlı ikinci bir broşür yayımlayan Kemal Tahir eleştirilere cevap verir.
1936 Model Gençler, Kemal Tahir’in gazeteci kişiliğiyle tanıştığımız, hayatının önemli bir dönemine, edebiyat ve düşünce çevreleriyle kurduğu ilişkiye ve yazarın, Türk Edebiyatındaki kalem kavgalarında bulunduğu konuma tanıklık ettiğimiz bir kitap olmasının yanında, okuyucuyu, “Geçit” dergisiyle edebiyat dünyasında kendine bir yer edinen Kemal Tahir’in imzasını taşıyan ilk eserlerle buluşturuyor.
Son kitabımız Recep Alpyağıl’in İz’den yayınladığı Kâmûs-ı Felsefe ve Istılâhât-ı İlmiye EncümeniFelsefe Terimlerinde İlk Ortak Dil Arayışı adlı kitap.
“Felsefe Dili Olarak Türkçenin Arkeolojisi” dizisinin altıncı kitabı olarak neşredilen bu çalışmanın, oldukça farklı bir özelliği var: Bu eser, düşünce dilinde ortak bir dil arayışının ilk örneği. Günümüz Türkçesindeki felsefe, psikoloji, sosyoloji, matematik, mantık ve edebiyat eleştirisi gibi sahalardaki terimlerin nasıl bir süreç içinde evrildiklerinin görüleceği ilk kaynaklardan biri. Bunları hazırlayan Istılâhât-ı İlmiye Encümeni’nde yer alan isimler ise bu ülkenin hafızası: Emrullah Efendi, Babanzâde Ahmed Naîm, Elmalılı Hamdi Yazır, Halid Ziya Uşaklıgil, Rıza Tevfik, Ziya Gökalp, Salih Zeki, Mahmud Esad Seydişehri, Besim Ömer Paşa, Kemal Cenab Berksoy, Yusuf Akçura, Ahmed Agayef, Fuad Köprülü … İlk defa gün yüzüne çıkan arşiv belgelerinin tıpkıbasımı ve çeviriyazıları ile birlikte yayına hazırlanan bu kitap ile birlikte karanlıkta kalan birçok nokta aydınlanacak, dahası birçok konu da yeniden yazılmak durumunda kalacak görünüyor.