Bugün izninizle hani hep şikayet ettiğimiz şehir içi trafik konusu var ya onunla ilgili biraz geriye doğru gideceğiz.
Siz bizim öyle 365 gün yerel yazı filan yazdığımıza bakmayın. Bizim öyle bir bilgimiz, tecrübemiz, çapımız yok. Biz Türkiye’de 365 gün yerel yazı yazan tek gazeteci isek bunu bize güvenen inanan samimi dostlarımız ve okurlarımız sayesinde becerebiliyoruz.
İşte yaşayan tarih biricik abimiz alanının marka ismi şehir sevdalısı Ali Kemal Başaran abimizin bizi bilgilendirdiği konuyu kelimesine dokunmadan sizlerle paylaşıyoruz.
“Uğur kardeşim;
Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Tahir Akyürek’in Ankara Yolu üzerinde TÜMOSAN ve 3.Hava üssü arasında sağlı sollu yaptırdığı park ve Uçak Restoran’la ilgili yazınızı ve bir gün önceki ‘Yol medeniyetse park yapmak ne?’ başlıklı yazılarınızı okudum.
Yazılarınızdaki görüşlerinizin bir kısmına katıldığımı belirterek bu konulardaki görüşlerimi seninle paylaşmak istiyorum.
“YOL MEDENİYETTİR” sözüne kimsenin itirazı olamaz siyasetçi ve politikacıların en çok kullandığı sözlerin başında ise GİDEMEDİĞİN, GİTMEDİĞİN YER SENİN değildir derler.
O beldeye o yere gitmek için önce yol yapacaksınız ki politika yapmaya oy istemeye yüzünüz olsun. Ama yapılacak yolun projelendirilmesi, kalitesi ve yapılan yolun hangi şartlarda kaç yıl hizmet etmesi de çok önemlidir.
KONYA’NIN TRAFİK YOĞUNLUĞU EN YÜKSEK
NALÇACI CADDESİ’NİN HANGİ ŞARTLARDA NE ZAMAN
VE NASIL YAPILDIĞININ ÖYKÜSÜNÜ ATLATMAK İSTİYORUM.
Rahmetli Kayınpederim Avukat Haydar Koyuncu’nun bana anlattıkları ile birlikte size nakletmek istiyorum.
1960 yılında yapılan ihtilalden sonra Adalet Partisi Konya İl Başkanı rahmetli eczacı Mustafa Öncel il başkanı, ben de 2. Başkan olarak görev aldım. Milletvekili seçimlerinden sonra 1963 yılında yapılan mahalli idareler ve belediye başkanlık seçimleri yapıldı. Bu seçimde Ahmet Hilmi Nalçacı Adalet Partisi adayı olarak belediye başkanı oldu.
Belediye meclis üyeliklerine seçilen Mustafa Öncel, Haydar Koyuncu ve Hilmi Altunbaş ilk meclis toplantısında belediye encümen üyeliğine seçildik.
Konya Belediyesini ihtilal hükümetinin belediye başkanından devir aldığımızda yatırıma ve diğer giderlere harcayacak parası oldukça sınırlı, makine parkı desen çok eski ve yetersiz olduğunu gördük.
O yıllarda asfalt saç tavalar içerisinde yapılırdı, bu zor şartlarda çalışan Konya belediyesinin yollarını kumlamak ve asfalt yapmak için, acilen bir asfalt makinesine ihtiyacı vardı ama Konya belediyesinin asfalt makinesi alacak parası yoktu.
Belediye personeli Hüseyin Polat’a Haydar Koyuncu ve Mustafa Öncel imzalı bir çek hazırladık verdik. İzmir’e asfalt makinesini almaya gönderdik, Konya belediyesine ilk asfalt makinesini böylece almış olduk.
Konya’nın 1946 yılında yapılmış eski bir imar planı vardı, aradan yaklaşık 20 yıl geçmiş artık Konya’nın imarla ilgili sorunlarını çözmek mümkün değildi.
Yeni bir imar planı yaptırmaya karar verdik. İller Bankası kanalı ile şehir plancısı Yavuz Taşçı Konya’nın yeni imar planını yaptı.
Meram, Aşkan, Alavardı, Sille ve Konya’nın kuzey tarafı Nalçacı Caddesi eski ve yeni sanayi sitelerinin olduğu yerler imara açıldı.
Konya’nın önemli bir bölümü imara açıldı, belediyenin yol meydan açmak için istimlak yapacak parası yoktu. Haydar Koyuncu olarak benim kefaletimle Şekerbank’tan büyük Konya belediyesi adına büyük bir kredi aldık.
Belediye tarafınca yapılan imar planına uygun yapılan istimlâklerde hiç bir vatandaşa hatır gönül ilişkisi içerisinde ayrıcalık tanınmadı.
Belediye meclis üyelerinin imarda kaç kat olduğunu bilmelerine rağmen mecliste alınan karar gereği bir metrekare arsa alınmadı almasında müsaade edilmedi. Ayrıca hiç bir kimseye ve kuruluşa yeni imar yerlerinden arsa alıp kazanç sağlamasına müsaade etmedik.
O dönemde Adalet Partisi tek başına iktidarda olduğu için Ankara merkezi hükümet Konya’ya yapılacak hizmetlerle ilgili ödenek ve para yardımını ön plana almakta idi. Buğday Pazarı, Kunduracılar sanayi, Eski sanayi, Konya otogarı o dönemde yapılan yatırımlardı.
Konya’nın yeni imar planında en önemli yerleşim yerlerinin arasında kalan Ankara ve İstanbul yollarının giriş ve çıkışını sağlayan dört gidiş, dört geliş olmak üzere Nalçacı Caddesi’nin istimlak çalışmalarına başlandı yaklaşık her iki bina arasında 120 mt açıklık vardı.
Bazı kişiler Nalçacı Caddesi’ne uçak mı inecek neden bu kadar geniş yapılıyor bizim tarlalar istimlak ediliyor diye itiraz ettiler.
2016 Yılında Nalçacı Caddesi gibi bir cadde daha olsa bu trafiği rahatlatacağını çözeceğini kim söyleyebilir?
DÖRT GİDİŞ DÖRT GELİŞ ŞERİTTE YAPILAN NALÇACI CADDESİ NASIL BİR ŞERİDE DÜŞTÜ?
Nalçacı Caddesi ve çevresi Konya’nın 1 nolu gecekondu önleme bölgesi olarak ilan edilmiş olup binaların tamamı kooperatifler aracılığı ile yapılmış Konya’nın o günde bu günde en prestij caddelerinin başında gelmekte.
O yıllarda en büyük yapılar ticari mağaza ve bankaların yoğun olduğu cadde idi.
1987 yılında Ahmet Öksüz’ün Belediye başkanlığında yapımına başlanan raylı sistem 4 şeritli Nalçacı caddesini bir şeridi raylı sistem yapmak için kullanıldı 3 şeride düştü.
Konya Büyükşehir Belediyesi o çevrede katlı otopark yapmadığı için en kolay otopark kaldırıma bir levha dikip burası KONBELTAŞ’a ait park yeri diyerek bir şeridini işgal ederek ücretli otopark yaparak tahsis etti paralı otopark haline getirdi, Nalçacı Caddesi 2 şeride düştü.
Otobüs ve minibüsler yolcu indirme ve bindirme için kullanıyor 4 şeritli koca Nalçacı Caddesi 1 şeride indi o bir şerit de trafik yoğunluğunu çekmediği için buna bağlı olarak bütün yollar tıkanıyor.
Suçlu kim 50 yıl önce Nalçacı Caddesi’ni dört gidiş, dört geliş olarak planlayan şehir plancısı Yavuz Taşçı neden altı gidiş, altı geliş yapmadın diye mi suçlu?
Yoksa 40 yıl önce yapılan dört şeritli yolu alternatif yollar yapmayan Nalçacı Caddesi’ni 1 şeride düşürenler mi suçlu?
Yol medeniyettir diyerek 50 yıl önce Nalçacı Caddesi’ni dört gidiş, dört geliş yolu bir gidiş bir geliş haline düşürerek trafiğin sıkışmasına sebep olanlar mı medeniyetten yoksun?
Her yıl katlanarak artan taşıt trafiğini ve otopark problemini çözemeyen belediyelerimiz mi medeniyetsiz?
Konyaspor maçı olduğu gün Konya trafiğinin 4-5 saat felç olduğunu gören yetkililer çözüm üretememekte, stat yeri seçilirken 40 bin kişi stada nasıl gelecek gidecek.
Otopark sorununu nasıl çözüleceğini düşünmeden stat yerinin oldu bittiye getirip yerin yanlış seçildiğini stat yapılmadan önce göremeyen belediye yetkililerine ne demeli?
Projesi 30 yıl önce hazırlanan Konya çevre yolu yapımına bir türlü başlayıp bitiremeyen belediye ve siyasi yetkililere ne demeli?
Şayet çevre yolları bitirilse idi Konya’da maç günleri veya diğer günler trafik sorunlarının büyük ölçüde çözüme kavuşacağı kesin.
ANKARA YOLU ÜZERİNDE BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİNCE
YAPILAN DİNLENME PARKLARI VE UÇAK RESTURANT
Konya’dan Ankara’ya karayolu Tümosan ve 3.Hava üssü arasında kalan Hızlı tren ve karayollarının geçtiği yerde Konya Büyükşehir Belediyesi tarafından yaptırılan dinlenme parkları ve Uçak Restoran görsel görüntüsü çok güzel.
Cumartesi ve pazar günleri ailesi ile birlikte piknik ve mangal keyfi yapan kişilerin büyük beğenisini kazanmakta.
Ancak bu parklarda piknik yapan aileleri Allah esirgesin, çok büyük trafik kazaları ile karşı karşıya kalması içten bile değil. Bu yol trafik bakımından yoğun Konya’nın en düzgün tehlike anında uçak inecek kapasitede ve güzellikte yapılmıştı.
Bu yolda seyreden araçlar 120-180 km arasında hız yapmakta daha önceki senelerde bu yolda çok kazalar oldu. Arabalar takla atarak yoldan savrularak çıktı örneğin; Selçuk Üniversitesi eski rektörü Mersin Milletvekili Halil Cin başta olmak üzere birçok kişi kaza yaptı.
Allah esirgesin bir kaza anında piknik yapan kişilerin arasına takla atarak giren aracın ve piknikçilerin durumunu düşünmek bile istemiyorum.
Yol ile piknik yerlerini ayıran beton bariyerler yapılması gerekir. Piknik yapan çocuklar aniden yola çıkabilirler önleyici hiç tedbir yok burada.
Büyükşehir Belediyesinin iş güvenliği ve iş sağlığı elemanlarını göreve davet ediyorum.
Şu ana kadar burada bir kaza olmadı ama Türkiye’de ve başka ülkelerde otoyol kenarında piknik yapanların üzerine yoldan geçmekte olan arabaların takla atarak durması sonucu ölümlü kazaların olduğu hep görülmüştür.
Büyükşehir Belediyesi merkeze aynı uzaklıkta Altınapa Barajı çevresinde, oradan çok daha yakın Sille Barajı çevresinde dinlenme parkları yapması ile o parklarda oynayan çocukları egzoz kokusundan dağ havası kokusuna kavuşturur hem de tehlikesizce.
Şimdilik bu kadar.”
GÜNÜN OKKALI SÖZÜ
Kimseden daha iyi olmadığımızı anlayacak kadar mütevazı, birilerinden farklı olduğumuzu kavrayacak kadar bilge olun.
NE ZAMAN ADAM OLURUZ?
Hacı Hasan Camii Caddesi’nde hız yapmadığımız zaman daha iyi ADAM oluruz.