Konya Oto Galericiler Odası Başkanı Abdullah Acıbadem ÖTV matrah düzenlemesinin distribütörlere ve sıfır araç satan bayilere yaradığını söyledi
Konya Oto Galericiler Odası Başkanı Abdullah Acıbadem ÖTV matrah düzenlemesi ve araç fiyatları ile ilgili değerlendirmede bulundu. Başkan Acıbadem araç fiyatlarının son 15 gündür yükselişe geçtiğini ve internette fiyatların sürekli artış içinde olduğunu belirterek şu ifadelere yer verdi: “ÖTV matrah düzenlemesi 2. el araç piyasasını düşüremedi. ÖTV matrah düzenlemesinin akabinde kısıtlı sayıda gelen araçlar el altından karaborsa araç satılıyor. ÖTV matrahı düzenlemesiyle 500 bin TL’ye kadar olan araçlarda 70-80 bin TL arası indirim olan tutar devletin kasasına ÖTV olarak girerken bugün distribütör ve sıfır araç satan bayilerin kasasına girmeye başladı. Olan yine gerçek ihtiyaç sahibi kullanıcıya ve vatandaşa oldu. Halkımız ÖTV İndirimi olur mu olacak mı diye yaklaşık 3 aydır beklenti içerisindeydi. Biz hep şunu ifade ettik ki ! ‘ÖTV matrahı düzenlemesi yapıldı. 500 bin TL’ ye kadar olan araçlar da bazı araçlarda 70-80 bin TL’ye indirim uygulaması oldu ama bu sadece kağıt ve hesaplama üzerinde kaldı. Ülkemize araç kısıtlı geliyor yapılan düzenleme kimlere yaradı? Distribütörlere ve sıfır araç satan bayilere yaradı
Vatandaşın bundan faydalanması çok zor. Devletimizin kasasına girecek olan vergi distribütör ve bayilerin kasalarına giriyor. Bir an diyoruz ki keşke yapılmasaydı ÖTV matrah düzenlemesi ÖTV matrah düzenlemesi akabinde araç fiyatlarına hızlı bir şekilde zamlar gelmeye başladı. Gerek döviz kurundaki küçük dalgalanma bahanesi gerek üretim yapan fabrikaların üretim maliyetlerinin artışı ile kısıtlı gelen otomobiller bir ay önce ki rakamla aynı satılıyor. Ülkemiz de satışa sunulan araçların üretim maliyetlerinin artması dünyada enerjiden tutun hammadde yedek parça çip krizi derken Covid 19 salgınıyla tam çalışamayan fabrikalar pandemi süreciyle sektör birbirine girdi.
ÖTV MATRAHI NEDİR?
Devletimizin satışa çıkaracağı araçlarda ilk motor hacmi baz alınarak bir de araç değeri baz alınarak vergilendirme dilimi oluşuyor. Bu yüzdelik birimi yüzde 45 ile yüzde 220 arası değişmektedir. Matrah düzenlemesi 1600 CC ye kadar olan araçlardavergisiz araç bedelinde 120 bin TL’ ye kadar % 45 yeni düzenleme ile 184 bin TL’ye % 45 oldu. 120-150 bin TL arası % 50 yeni düzenleme ile 184-220 bin TL arası %50 oldu. 150-175 bin TL arası % 60 yeni düzenleme ile 220-250 bin TL oldu. 200 bin TL üzeri % 80 280 bin TL % 80 mevcuttaki uygulama ve uygulama bu şekilde olacak. Buna göre araç B segment dediğimiz ÖTV birimine dahil olan araçlarda yaklaşık yüzde 5 ile 15 oranlarda indirim görünüyor. Ama bugün dünya da araç fiyatlarındaki artış bununla kaynaklı olarak ham madde sıkıntısı, yedek parça tedariği çip krizi derken araçlarda ciddi zamlar oldu. Ülkemizle alakalı durumda döviz artışları da burada etkisini önceki dönemde yapılan matrah birimi düzenlemesinde % 45 birimi olan bir araç bugün % 60’lık birimle hesaplanıyor, haliyle fiyatlar artıp gidiyor.
ARAÇ FİYATLARI DÜŞER Mİ?
Düşmez maalesef. Sıfır araçlara her ay sürekli artış yapılıyor sıfır araçlarda ÖTV matrahı düzenlemesinden sonra araç fiyatlarının düşmesi imkansız. Çünkü araç çok kısıtlı geliyor. Gelen araçlar karaborsa satılmaya devam ediyor. Arz talep devam ettiği sürece bu sektörün ateşi sönmez. Fabrikaların tam kapasite çalışamaması ile ülkemize gelen araç kısıtlı geliyor. Birçok bayi arz talep dengesizliğinden dolayı araçları mevcuttaki distribütörlerin internet sitelerinde yayınladıkları fiyat listesi üzerinden sayıyor Burada anlayacağımız ülkemize giren araç sayısı yükselmezse bu fiyatlar imkansız düşmez . Şuan düzenlenen matrah düzenlemesinden kim karlı çıkıyor elbette distribütörler ama en çokta bu işi fırsata çeviren sıfır araç satan bayiiler. Son zamanlarda sattıkları araçların kesilen fatura tutarı haricinde elden para isteyerek bunu yapan bayii sayısı çoğaldı. Hatta bunu kurumsal bayilerde satış müdürü ve satış personelleri de arada ciddi para kazanıyor. Bazı markalar 3-5 bin TL’ye aksesuar takarak bunu 50 bin TL olarak araç fiyatına yansıtıyor.
ARACI YATIRIM OLARAK GÖRMEYELİM
Araç piyasası hiç bir zaman bu şekilde karaborsaya dönmedi. Bizim en başından bu zamana söylediğimiz ‘Lütfen aracı yatırım olarak görmeyelim’ ihtiyaca göre alım yapalım yoksa bu rakamların önüne geçemeyiz. Bu işten zararı 85 milyon olarak hep birlikte göreceğiz. İlk hayatımıza giren ÖTV matrah düzenlemesi 2016 yılında girdi. Bunun amacı neydi ? Vergisiz olan tutarda önceden direk 1600cc ye kadar olan araçlar segment farkı bile olsa aynı ÖTV birimi ile hesaplanıyordu. Bakanlığımız bunu düzelterek aracın değeri bazında ÖTV birimi hesaplama sistemine geçti Önceki sistemde B segment ile C segment hatta D segmentte 1600 CC motorlar bile aynı ÖTV birimi ile hesaplanıyordu.
UMUTLAR TOGG İÇİN
Azdan az çoktan çok vergi sistemi diyelim. İkinci el piyasasına etki olması için yeterli aracın bayilere gelmesi gerekiyor gelmediği sürece ikinci ele bir katkısı olacağını düşünmüyorum. Yeterli araç gelseydi bunun yansıması yüzde 5-10 arası indirim olurdu. Aslında burada büyük umutlar beklentiler Togg’a endeksli halkımızın TOGG üzerinde beklentisi büyük. Gerek yerli ve milli olması, aracın emsallerine göre çok şık ve teknolojik olması elektrikli bir sisteme geçiş. Bugün akaryakıt fiyatlarının yüksek olması aracın fiyatının çok uygun olması beklentisi Togg için faizsiz satışa çıkması gibi. Yani kısacası aslında tüm umutlar Togg için.” Mine DORUATLI