Konya’mızda meşe, palamut, çınar türü anıt ağaçlar özellikle Meram bölgemizde bulunuyor. Bu anıt ağaçları korumak için sit alanları çok önceden oluşturuldu.
Son zamanlarda yapılan planlamalarda parseller oluşturulurken bu anıt ağaçlar genelde parsellerin dışında veya yollarda bırakıldı.
Anıt ağaçlar adeta kaderlerine terk edildi.
Tam tersi bu anıt ağaçlar en yakın parsel sahiplerine zimmetlenip takibi yapılmalıydı.
Belediyeler veya Orman Bölge Müdürlüğü tarafından özel orman alanlarının sayısını arttırılmalı.
Aynı şekilde hem özel orman sahalarında hem de özel parsel sahiplerinde, ileride anıt ağaç olabilecek meşe, palamut, çınar ağacı fidanı dikenler için emlak vergisi su, elektrik parası indirimi gibi teşvikler yapılmalı.
Mail grupları ve sosyal medyadan gruplar oluşturulmalı, bu ağaçların yetişmesi ile teknik bilgiler verilmeli ve kişilere zimmetlenip isimler verilebilmeli, ağaç kültürü oluşturulup gelecek nesillere sit alanları oluşturmalı.
Sincapların yuva yapmalarına imkân verecek, onların ağaçlarda mutluluktan çıkardıkları akustik sesleri dinleyebilecek bölgeler oluşturulmalı.
Aksi durumda gelecek nesiller sincapları sadece resimlerde görebilecekler.
* *
Konya Büyükşehir Belediye’sinin başarılı bir şekilde uygulamaya koyduğu bisiklet yollarında akşam vakitlerinde trafiğin yoğun oluğu zamanda bazı araçlar güya açıkgözlülük yapıp bisiklet yollarını kullanıyorlar.
Buralarda araçların geçemeyeceği yerlere küçük bariyerler konulmuş, proje gereği bariyer konmayan yerlerden araçlar bisiklet yolunda seyrediyorlar
Belediye her yere bariyer mi koyacak? Önce kafalardaki bariyerleri çözmek gerekir.
* *
Yakın zamanda Çevre Şehircilik Bakanlığı tarafından yönetmeliğe yağmur suyu toplama kısmı eklendi.
Biraz aceleyle çıkarıldığı için kervan yolda düzülür mantığı var.
Yağmur alan bölgeler için denetim şartıyla belki uygun ama yağmur almayan bölgeler için projede bürokrasi, inşaatlarda da ciddi bir maliyet oluşturabilir.
Bu konunun önemine binaen okullarda da bu konu daha özenle aktarılmalı.
* *
Yakında yürürlüğe girecek otopark yönetmeliği çok baş ağrıtacağa benziyor.
Normalde otopark yönetmeliği uygulanabilir görünse de, komşu parselle ortak otopark çözümü, bölgesel otoparklar, yol parkları, mekanik otoparklar gibi açılımlar; küçük parsellerde ciddi anlamda sıkıntı yaratacak gibi görünüyor.
Şehir merkezleri ve çevresi, çoğunluğu küçük parsellerden oluşmakta.
Buralarda bölgesel otoparklar ve yol parkları önceden imar planlarında işlenmeliydi, bunların uygulanabilirliği pek mümkün gözükmüyor.
Mağduriyet yaşanmaması ve bir takım hakların yok olmaması için yatırımcıların bu yönetmeliği takip etmeleri zaruri.
* *
Yönetmeliklerimiz, sürekli değişecek veya ertelenecek şekilde değil de çok daha iyi etüt edilip uzun yıllar uygulanabilir olmalı. Bunun için icradakiler, meslek kuruluşları, meslek camiası birlikte hareket etmeli.
Sağlıcakla kalın