Hazine, trafik sigortasında yeni uygulamaya geçecek. Trafik sigortalarında fiyat indiriminden sonra rakamların beklendiği gibi düşmemesinden dolayı yeni bir model geliştirildi ve bunu da Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek kamuoyuna duyurdu.
Evet; trafik sigortası primleri bir nebze düştü. Mayıs ayında 571 lira olan ortalama trafik fiyatı, ağustos sonunda 513 liraya geriledi. Yani, dört ayda primler yüzde 12’ye yakın düştü. Ancak Mehmet Şimşek’in de söylediği gibi, fiyatlardaki bu düşüş beklentileri karşılamadı. Karşılamadığı için de Hazine, yeni bir uygulama başlatacak. Yani daha f azla indirimi zorlayacak.
UYGULAMA NEDİR?
Yeni model, fiyatları düşürür mü, düşürmez mi; bunu zaman gösterecek, ama tüketicinin hayatını kolaylaştıracağı kesin. Şöyle ki; sigorta şirketleri, uyguladıkları trafik primini, internet sitelerinden, yasal olarak yayınlamak zorundaydılar. Tüketiciler de TC kimlik numarasını ve araç plakasını girerek, hangi sigorta şirketinin, kaç paraya sigorta yaptırdığını öğrenebiliyordu. Böylece en ucuz trafik poliçesini yaptırabiliyordu. Ancak bu sistemin, 30 şirketin internet sitesine ayrı ayrı girilip, ayrı işlem yapılması gibi zorluğu vardı.
İşte yeni model, bu zorluğu ortadan kaldıracak. Tüketici, Sigorta Bilgi Merkezi’nin (SBM), internet sitesine girecek, TC kimlik numarasını ve aracının plakasını yazacak ve 30 şirketin fiyat teklifini aynı anda görecek, en ucuzunu yaptırabilecek. Vatandaş için büyük kolaylık, ancak fiyatların düşmesine etkisi ne kadar olacak şimdiden bilemeyiz.
Buna göre yeni modelin şirketlere değil ama sigorta acentelerine etkisi olumsuz olacak gibi bu model, sigorta acenteliğini zora sokacak bir uygulama Mevcut durumda vatandaşın önünde iki alternatif vardı. Fiyat araştırması yapmak istemeyen tüketici, en yakın sigorta acentesine gidip, en uygun sigortayı yaptırabiliyordu, çünkü acenteler bu hizmeti veriyordu. Fiyat araştırmasını kendi yapan da, ‘daha ucuzu var mı?’ diyerek, yine acenteden sigorta satın alıyordu.
Yeni modelde vatandaş, tek bir internet sitesi üzerinden tüm şirketlerin fiyatlarını görecek, dilediği acenteye poliçesini yaptırabilecek acentelerin bu hizmeti verirken doğal olarak 30 şirketinde fiyatını göreceği için en uygun poliçeyi kesecek. Bir adım sonrasında ise tüketici, en düşük fiyatı veren şirketin internet sitesi üzerinden ya da o şirketin anlaştığı bankanın interneti üzerinden poliçesini satın alacak. Hal böyle olunca da trafik sigortası açısından acenteleri zor bir süreç bekliyor gibi duruyor. Sonuçta kaza yapan müşteri yine acenteye geleceği için veya acentesini arayacağı için bu süreç ne kadar uzar bilemeyiz. Fiyatlar açısından bakınca fiyatların ticaret yapan sigorta şirketlerini ne kadar zorlayacağını zaman gösterecek.