Trafik kanunu’nda değişiklikle Sigorta fiyatlamaları daha adil olacak
İçişleri Bakanlığı, trafik kazalarının önüne geçmek için trafik cezalarını ağırlaştırmaya hazırlanıyor. Trafik Kanunu’nda köklü değişikliklere gidileceği de edinilen bilgiler arasında trafik kazalarının önüne geçebilmek için İçişleri Bakanlığı tarafından yapılan çalışmalar ve bu çalışmanın kasko ve trafik sigortalarına olası yansımaları hakkında açıklamalarda bulundu.
Yapılan açıklamada İçişleri Bakanlığı’nın trafik kazalarının önüne geçmek için trafik cezalarını ağırlaştırmaya hazırlandığı ve Trafik Kanunu’nda köklü değişikliklere gidileceği bilgisinin edinildiği belirtildi. Değişiklik öncesinde farklı ülkelerdeki uygulamaların incelendiğinin ifade edildiği açıklamada Trafikte kural ihlali sigorta primlerini artacağı belirtildi. Açıklamaya göre konu için oluşturulan bir komisyon bazı ülkelerdeki uygulamaları inceledi ve ABD modeli öne çıktı. Bu sisteme göre; sadece trafik kazası yapan değil, trafik kurallarını çiğneyen de daha yüksek trafik sigorta primi ödemek zorunda kalacak. Örneğin kırmızı ışığı 3 kez ihlal edenin sigorta primi 2 katına çıkacak.Trafik kurallarını ihlal edenlerden sürücü kursunun tamamını ya da bir kısmını tekrar alması istenecek. Sigorta şirketleri ‘güvenilmeyen, kötü şoför’ listesinde bulunanların primini yüksek tutacak.
Açıklamada Ankara Valisi Kemal Önal’ın, Türkiye’de hayata geçirilmesi planlanan sistem hakkındaki şu ifadelerine yer verildi: "Belli bir model araba için yılda bin 500 lira kasko ücreti ödüyorsunuz. 30 kez trafik ihlali yapsanız da aynı primi yatırıyorsunuz. Bu sisteme göre ise kırmızı ışığı üç kez ihlal ederseniz, sigorta priminiz yükseliyor. Trafik kazası yapmış gibi kaskonuz bozulmuş oluyor.Bununla da kalmıyor. Sigorta şirketi, trafik kurallarına uymayanları `güvenilmeyen şoför` listesine alıyor ve sigorta primlerini yüksek tutuyor. Modelin yaşama geçmesi için öncelikle yasal değişiklik gerekiyor. Bu konuda çalışmaların sürüyor".
Açıklamada Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği (TSB), Genel Sekreter Yardımcısı Mehmet Kalkavan’ı görüşlerine de yer verildi. Kalkavan, İçişleri Bakanlığı’nca hazırlanan ‘Trafik Kanunu Taslağı’nda, trafik kurallarına uymayan sürücülerin almış oldukları ceza puanlarının, sigorta işlemleri esnasında risk değerlendirmesinde kullanılabilmesi yönündeki değişikliği memnuniyetle karşıladığını bildirdi. Konuyla ilgili olarak Kalkavan, “Böylelikle bir taraftan daha adil bir fiyatlama yapılırken, diğer taraftan trafik kurallarına uyulma oranının önemli oranda artacağını ve bunun da kazaların azalmasına katkıda bulunacağını düşünüyoruz. Gelişmiş ülkelerde sürücü ehliyet ceza puanları, ilgili sigorta şirketleriyle paylaşılıyor. Bu uygulama ile kural ihlalleri yapan sürücülerin ceza puanları riziko değerlendirilmesinde dikkate alınıyor, kurallara riayet eden sürücülere ilave indirim hakkı tanınırken, kural ihlali yaptığı tespit edilen sürücülere ilave prim yükleniyor. Bu şekilde, bir yandan sürücülerin ek maliyete yol açacak olan kural ihlallerinden kaçınmaları sağlanırken, diğer yandan da sürücüler, ilave indirimlere yol açacak olan kurallara riayet etme konusunda teşvik ediliyor. Riziko Değerlendirme daha iyi yapılabilecek. Bu uygulamayla toplamda sigorta şirketlerinin prim gelirlerinde artış meydana gelmeyecek sadece prim yükünün trafik kurallarına uyanlarla uymayanlar arasında adil bir şekilde paylaştırılabilmesi mümkün olacak. Herkesçe takdir edileceği üzere, hatalı sollama yapan, aşırı süratli araç kullanmayı alışkanlık haline getiren, trafik ışıklarına riayet etmeyen bir sürücü ile bu sayılan ihlalleri gerçekleştirmeyen sürücünün priminin aynı olması adil değildir.”
AMERİKAN MODELİNDEN ÖRNEKLER
Sigortasız araç kullanmanın cezası 500 dolar. Ayrıca hapis cezası veriliyor, ehliyet alınıyor.
Otomobilin gece ikamet adresinin dışında park edilmesi durumunda 100 dolar ceza var.
Park cezası ödenmediğinde miktar artıyor, hep sicilde kalıyor.
Çoğu eyalette hız limiti saatte 55 mph.(88,5km/h) Böylece harcanan benzin ve kazalar azalıyor.
Sigorta primi yaş, kredi geçmişi, medeni durum, trafik sicili, araç rengi ve modeline göre değişiyor. Örneğin 20 yaşında bekâr, işsiz ve kırmızı spor otomobili olan biri, aynı yaşlardaki evli, işi ve normal bir otomobili olanın üç katı ödüyor.
3’ten fazla trafik cezası alan da hiç kaza yapmamış olsa bile 3-4 kat daha yüksek trafik sigorta primi ödüyor.
Trafik cezası alandan sürücü kursunun tamamını ya da bir kısmını tekrar alması, testlere tekrar girmesi istenebiliyor. Öğreninceye kadar "sürücü savunma kursu" devam ediyor.
Sürücü kursunun başarılı tamamlanması durumunda sigorta priminde yüzde 5 - 10 indirim yapılıyor. Bakalım bu uygulamalar hep konuşulur ama uygulamaya gelince biraz zaman alır, tüm yapılanlar öncelikle insan odaklıdır. İnsana yapılan yatırımdır. Bizim insanimiz her şeyin en iyisine en güzeline layıktır. Tabiki uygulama noktasında eksiklerimiz olmakla birlikte geri kalmışülkelerintrafiğinigörünce halimize şükretmektenbaşkabir şey gelmiyor. Tüm gazeteci dostlarımıngününü kutluyor “Kazasız Günler” diliyorum.
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.