Mustafa Balkan (Tarih Yazıları)

Mustafa Balkan (Tarih Yazıları)

Konya “Bisikletli Mahalle” kurabilir

Konya “Bisikletli Mahalle” kurabilir

TARİHE YOLCULUK (174)

Dünyada çok sayıda E Bisiklet üretilmiş durumda. Konya’da ise 900 bine yakın bisiklet var. Yakın gelecekte akıllı bisikletlerin yerlerini elektrikli bisikletler alacak. Konya’da hava kirliliğinin önüne geçen, ozon tabakasına dost, trafiğe çözüm ve enerji tasarrufu sağlayan “Bisikletli Köy ve Mahalleler” kurulabilir.

 

En çevreci, en ucuz ve en ekonomik ulaşım aracı ne derseniz, kısaca “bisiklet” derim.

Bisikletin tarihine girecek değilim. Konyalı iki tekerlekli bu vasıtayı “velespit” olarak bildi, gördü, tanıdı ve kısa zamanda da severek kabullendi.

Düz bir ovaya sahip Konya, bunun avantajını Hollanda gibi kullanamadı. Konya bisiklet yolları yaptı yapmasına da Hollanda ve diğer Avrupa ülkelerinde olduğu gibi bisikletlere özel trafik lambaları ne yazık ki koyamadı. Çünkü bizim otomobil sürücüleri, trafik kurallarına tam anlamıyla uymadıkları gibi bisikletlileri de “insan” yerine koymakta zihinsel olarak kabullenmekte zorlandıklarından dolayı iki tekerlekli velesbite binenler, kendilerine hususi trafik lambalarının olmayışından dolayı onlar da trafik kurallarına uymakta bir hayli zorlanıyorlar.

Konya’da 900 bine yakın bisiklet var. Bisiklete binenlerin sayısı da her geçen sene bisiklet yollarının uzunluğuna göre artıyor. Bisikletim ulaşım aracı olarak kullanılma oranı Türkiye’de yüzde 2, Konya’da ise % 5. Bisiklet yollarıyla Türkiye’de model şehir olan Konya’da ne kadar çok bisiklet yolları yapıldı, o kadar çok bisiklete binen insan sayısı da artmaya devam edecek. Yalnız, Konya’da henüz yollarıyla ve trafik lambalarıyla birlikte dört dörtlük örnek bisiklet yolu, caddesi veya mahallesi oluşturulmuş değil. Bisiklet yollarını 500 km’den 1000 km’ye çıkarmak gerekiyor. Meselâ Konya büyüklüğündeki Hollanda’nın başkenti Amsterdam’da yaşayan 800 bin kişinin %63’ü her gün bisiklet kullanıyor. Kopenhag‘ın en işlek ve yoğun caddesinden her gün 40 bin bisikletli geçiyor.  Türkiye’de bisikletli kullanım oranı pek bilinmese de yüzde 5 olarak tahmin ediliyor. Bu oran Almanya %14 artmış, Polonya, İngiltere, Avusturya’da %12 artış göstermiş ve İsviçre bir önceki yıla göre %11 artış sağlamış. Bir firma bugüne kadar 29 ülkede kurulu sayaçlarından topladığı veriyi analiz etmiş ve hazırladığı raporlara göre, 2014 yılında 218 milyon bisikletli saymış.

vay-42-003.jpg

ELEKTRİKLİ BİSİKLETLER

Dünyada sağlıklı altı elektrikli bisiklet üretildi. Bunlardan bahsetmek istiyorum. Elektrikli otomobiller yapılır da elektrikli bisikletler neden yapılmasın... Türkiye’de elektrikli bisikletleri Bisan üretiyor. Diğer yerli marka bisiklet üreten firma ise Ümit Bisiklettir. Türkiye’de pek çok bisiklet markası e-bisiklet pazarına girmiş durumda. Türkiye 70 ülkeye bisiklet ihraç ediyor. Son 5 yılda 200 milyon dolara yakın gelir elde edildi. Ülkemizde yılda bisiklet satışı ise 1,2 milyon adet. Ülkemizde de dört tekerlekli ve iki tekerlekli kargo bisikletler de üretilmekte.

Şimdi yorulana dek e-bisiklete binip spor yapabilir, sahilde veya düz ovada çevreyi kirletmeden ve gürültü yapmadan dolaşabilir, yorulunca da saatte maksimum 30 km hızla eve dönebilirsiniz. Dünyada 2018-2025 arasında küresel e-bisiklet satışlarının 380 milyonu aşacağı tahmin edilmekte. Pahalı olmasına rağmen ülkemizde de e-bisiklet satışlarının artması bekleniyor. Hemen ikiye katlayıp arabanın bagajına koyabilen e-bisikletler de var. Bu bisikletler çeşitlerine göre 1000 – 5000 dolar arasında değişiyor.

Türkiye’nin yollarıyla birlikte Bisiklet Başkenti olma özelliğini koruyan Konya, bisiklet firmalarıyla birlikte ve Bisiklet Federasyonu’nun başında Konyalı Erol Küçükbakırcı’nın da bulunması dolayısıyla hayal gücünü yoklayıp geliştirerek araç olarak sadece dört ve iki tekerlekli her çeşit bisikletin devrede olduğu “Bisikletli Mahalle” kurabilir. Bu zamanla geliştirilerek köye ve ilçeye dönüştürebilir. Eğer Konya’da ve özellikle Karatay’da hava kirliliğinin önüne geçen, ozon tabakasına dost, trafiğe çözüm ve enerji tasarrufu sağlayan bisikletler neden devreye sokulmasın ki…

 

YARIN: Yük taşıyan robotlardan insansı robotlara…

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,çok uzun ve ilgili içerikle alakasız,
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.
Mustafa Balkan (Tarih Yazıları) Arşivi
SON YAZILAR