KONYA’YA METRO MU? YOKSA TRAMVAY MI?
Reis Konya’ya gelip gittikten sonra baktım bir süre sosyal medya da “yeni tramvay hattı” yok “metro” kavgası yapıldı. Sonra her meselede olduğu gibi üç gün sonra bu iş unutuldu.
O günlerde işin o bölümünde de olmasam da metro ile tramvay hakkında tam bilgi sahibi olmak için epey okudum. Çünkü benim bildiğim tek belki de en büyük fark tramvay yolun üzerinden metro ise alttan gider diye biliyordum.
******
İzninizle belki benim gibi merak eden olur diye kısaca biraz bilgi sahibi olalım mı?
Metro ile tramvay arasında ne fark var?
Türkiye'de raylı sistemlerde kullanılan araçlara farklı isimler veriliyor. Metro, tren, tramvay, hafif metro gibi isimler alan araçların birbirlerinden farkları neler?
Metro ile tramvay arasında ne fark var?
Metro;
Kendine ait özel bir yolu ve raylı sistem araçları bulunan, hiçbir şekilde diğer sistemler ile yolları kesişmeyen kapalı bir sistemdir.
Metroların asıl amacı kalabalık şehirlerdeki ulaşımını yerin altına inşa edilen yollar, tüneller yardımı ile ulaşım sağlamaktır. Fakat zemin etüdünden veya başka nedenlerden kaynaklanan durumlarda, metronun yolları yer üstüne çıkabilmektedir.
Duraklar (istasyonlar) arası mesafeleri genelde 700 m-1200 m olacak şekilde inşa edilmektedir. Yolcu taşımacılığı olarak kullanılan bu sistemler, araç genişliğine ve uzunluk gibi parametrelere bağlı olarak, genelde bir saat boyunca tek yönde 30 bin-70 bin yolcu taşıma kapasitesine sahiptir.
Çıkabilecekleri en yüksek hızları ise 80 km/saat ile 110 km/saat olarak değişmektedir.
Tramvay;
Genellikle üstünde bulunan havai hattan, pantograf yardımıyla aktarımı sağlanan 750 Volt DC gerilimleri ile çalışan raylı sistem araçlarıdır.
Bobin yardımıyla kurulan bu sistem, katener hattının çevreye verdiği görüntü kirliliğini ortadan kaldırmak için arayışlar sonucu ortaya çıkan bir sistemdir.
Türkiye de bu sistemin örneği olarak UNESCO’nun koruması altında olan, Konya’daki Mevlana türbesinin bulunduğu bölgede, kısa bir mesafede kullanılmaktadır.
Tramvayların durak bölgeleri genellikle 300 m-700 m arası değişen mesafelere inşa edilmektedir.
Bir saatte, tek bir yönde taşımacılığı, metroya göre daha az olup, 5.000-15.000 yolcu sayısı olarak değişmektedir. Çıkabilecek en yüksek hızları genelde 50 km/saat ile 70 km/saat, gövde dayanımları ise 200kN-300kN olacak şekilde tasarlanmaktadır.
………………
Bunu öğrendikten sonra Konya’daki METRO’nun siyasi envanterine göz atalım
27 Nisan 2015 günü…-
Başbakan Davutoğlu Konya’ya Metro Müjdesini veriyor.
Hatta Sayın Başbakan o tarihte şöyle der:
“Bu proje çok önemli.
Güzergah öyle belirlendi ki 5 üniversite birbirine bağlanıyor. Hastaneler birbirine bağlanıyor. 2020’ye kadar da toplamda 45 kilometreye kadar olan hat açılacak. Entegre raylı sistemi Büyükşehir Belediyemiz yapacak ve bununla birlikte raylı sistemle Konya’da ulaşılmayacak yer kalmayacak” diyor.
…………….
Takvimin sayfalarını geriye doğru açmaya devam ediyoruz;
4 Ağustos 2016’da tarihi bir gün daha yaşıyoruz.
Haber başlıkları genelde şöyle
“Konya Metrosunda Önemli Bir Adım Daha Atıldı
Konya için tarihi bir yatırım olan metro konusunda önemli bir adım daha atıldı. Proje ihalesi tamamlanan 45 kilometrelik Konya Metrosu için bakanlık ve yüklenici firma yetkilileri Konya’ya gelerek Büyükşehir ve merkez ilçe belediyelerinin yetkilileri ile birlikte ring hattı güzergahında inceleme yaptı. İnceleme sonunda istasyonların ve depo alanının konumları netleştirildi.
Metro için 167 yeni taşıt alımını Büyükşehir Belediyesi’nin, tünel hatlarını Ulaştırma Bakanlığı’nın yapacağını kaydeden Başkan Akyürek, “Hastaneler Bölgesi, Barış Caddesi, Hadimi Caddesi arasında bir yeni cadde tramvayı hattı yapımını yine Büyükşehir Belediyesi olarak biz üstleneceğiz. Mevcut tramvaylar burada kullanılacak. Böylece Konya merkezde çok önemli bir aşamayı gerçekleştirmiş olacağız” dedi.
VE SON ALTIN VURUŞ
Sayın Cumhurbaşkanımızın son şehrimize geldiği gün. Büyükşehir Belediye Başkanı olarak Uğur İbrahim Altay’ın açıklandığı ve Konya’ya emanet edildiği gün.
Sayın Cumhurbaşkanımızın kimi yerde METRO kimi yerde de hafif raylı sistem olarak geçen konuşmasının özeti;
“İkinci 100 günlük hedeflerini açıkladık. Bunlardan biri Konya Yüksek Hızlı Tren Garı’nın hizmete sunulması. Diğeri Necmettin Erbakan Üniversitesi-Meram Belediyesi arasındaki hafif raylı sisteminin ihale çıkılmasıydı. Konya için önemini bildiğim, yaklaşık 22 kilometrelik Necmettin Erbakan Üniversitesi-Meram Belediyesi hafif raylı sistemin bir an önce tamamlanmasını bizzat takip edeceğim. Bu projenin 2. hattı olan Selçuk Üniversitesi-Meram Belediyesi Hattı ile ilgili hazırlık çalışmalarının da kısa sürede sonuçlandırılmasını bekliyoruz. Hafif raylı sistemimizin hatlarını Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız yapacak, burada çalışacak araçları da Büyükşehir Belediyemiz temin edecek.”
………………..
O günü de unuttuk.
Millet unuturken biz işi gurdalamaya devam ettik.
Reis’in lafı yerde kalmaz. Ağanın lafının üstüne de laf söylenmez.
Bu konuda başta Uğur Başkan olmak üzere bakanlıklar bakan düzeyinde alarmda imiş.
Bu iş bu sefer olacak.
Hem de sizin bizim bildiğimiz şekilde anam babam metro olarak yani yerin altından gidilmek kaydı şartı ile.
Ben birinci ağızdan bunu öğrendim. Ve şimdi inandım. İnşallah hep birlikte mahcup olmayacağız.
GÜNÜN OKKALI SÖZÜ
Huzur istiyorsan dürüst olmalısın. Çünkü yalanlar seni daima diken üstünde yaşamaya mahkum eder.
NE ZAMAN ADAM OLURUZ?
Yayalarda en az sürücüler kadar trafik ışık ve işaretlerine uydukları zaman daha iyi ADAM oluruz.
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.