AVM’ler açık peki ya mağazalar…!
COVİD-19 salgının ekonomik olarak belki de de en fazla zarar verdiği alandı AVM’ler. Dün itibariyle 2 ay aradan sonra yeniden açıldı.
*** *** ***
Bir gazeteci merakıyla ben de öğleden sonra bireysel tedbirleri alarak küçük bir AVM turuna çıktım.
*** *** ***
Kule Site ve Kent Plaza’dan başlayacak olursak her iki AVM’de halen sadece marketler hizmet veriyor. Mağazaların hiç biri açık değil. Hem AVM yönetiminin endişesi, hem mağazaların endişesi iki AVM’de de açılış süresini şu an için en yakın tarih olarak 1 Haziran’a ötelemiş durumda.
*** *** ***
Novaland AVM’de ise sadece birkaç mağaza belirli saatlerde açık.
*** *** ***
Türkiye’nin en hareketli ve en fazla ciro çeken sektörü diyebileceğimiz AVM’ler ağır bir yara aldı bu süreçte. Bundan sonra da eskisi gibi olmayacağını hepimiz biliyoruz.
*** *** ***
Çünkü uzmanlara göre en riskli bölgelerin başında AVM’ler geliyor. Ortak tuvalet, ortak asansör, yiyecek içecek alanları, dar ve kapalı alanlar gidilirken artık 2 defa düşünülerek gidilecek yerler oldu. Bu alanların hepsinin tek bir çatı altında toplandığı yerlerden bir tanesi ise AVM’ler.
*** *** ***
Markalar bu kiralara ‘biz yokuz’ diyor
Markalar da mağaza yatırımlarında yön değişikliğine doğru gidecek gibi. Gerek dernekler gerek marka yetkililerin yaptığı açıklamalar AVM’lerdeki dükkan kiralarının fazla olduğu yönünde. COVİD süreciyle artık bu kiraların çekmeyeceğini söyleyen esnaflar bu kiralara ‘biz yokuz’ diyor. Beklentiler en az yüzde 50 kira indirimi ve sözleşme feshinde tazminat alınmaması. İş yeri sahipleri ise şimdilerde kira indirim çalışmaları için masaya oturmaya hazırlanıyor.
*** *** ***
Cadde mağazaları revaçta!
Markaların menfaatine yönelik ekonomik tedbirler olsa bile ortada bir sağlık anlamında risk var. Bu anlamda artık eski müşterilerine AVM’lerde hitap edemeyeceklerini düşünen markalar cadde üzeri mağazalara yöneldi. Daha az risk ve özerk önlemler ile cadde üzerinde hizmet vermek şimdilik en mantıklı çözüm gibi.
*** *** ***
AVM’lerin özellikle yaz döneminde en fazla girdilerinden olan ‘turist cirosu’ da bu yıl nerdeyse hiç olmayacak. Sadece yabancı turist değil, gurbetçilerin bile gelmesi meçhulken, durumun böyle olması AVM’lerin toplamda 30 milyar TL’lik bir cirodan mahrum kalacağı gerçeğini doğruyor…
*** *** ***
Tabi online alışveriş kültürünün de bu iki ayda iyice oturması, ne olursa olsun artık birebir satışın önüne geçtiği gerçeğini de atlamamak gerekiyor.
*** *** ***
Yaşadığımız süreçte en popüler görüş olan ‘hiç birşey eskisi gibi olmayacak’ kanısının en fazla içine aldığı alan AVM’ler olacak gibi. Allah yardımcıları olsun.
Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.